„Penetrace e-commerce v kontinentální Evropě přesahuje 10 % a neustále roste, ani zdaleka však nedosahuje úrovně Velké Británie, která má v rámci Evropy jako celku nejvyšší podíl, a to přes 30 %,“ uvádí Eva van der Pluijm-Kok, viceprezidentka Prologis EU Research. „Do roku 2030 očekáváme, že se tento podíl zvýší o třetinu, což bude vyžadovat výrazné investice do logistické a dodavatelské infrastruktury, která umožní pružně reagovat na změny v nákupním chování zákazníků.“ Česká republika patří mezi trhy, kde se elektronickému nakupování daří extrémně dobře. Dle analýzy společnosti Allegro je 35. největším trhem elektronického obchodování na světě s očekávaným ročním tempem růstu přes 8,3 %.
Na rychlém růstu nakupování online v rámci Evropy se mimo jiné podílí i rychlá expanze platforem jako Shein, Alibaba či Temu – například ve Španělsku se na e-commerce objednávkách podílejí z 34 % a v Německu se jejich tržní podíl od roku 2022 více než ztrojnásobil.
Regulace jako další akcelerátor změn
Dalším významným faktorem, který ovlivňuje vývoj e-commerce, jsou regulatorní změny. Evropská unie zvažuje úpravy daňového prahu pro bezcelní dovoz zboží (tzv. de minimis), který je nyní nastaven na 150 eur. Změna by mohla zvýšit náklady zejména u platforem spoléhajících na globální přepravu. Podobně jako ve Spojených státech tak v Evropě roste zájem o regionální distribuční centra a lokalizované řízení zásob, které umožňuje rychlejší doručování a lepší kontrolu nákladů.
Rostoucí podíl online nakupování, nové modely doručování i změny v regulaci staví logistické nemovitosti do středu transformačních procesů evropského maloobchodu. Obchodníci musí své dodavatelské řetězce přizpůsobit sílící konkurenci i rostoucím nárokům zákazníků – a právě strategicky umístěné sklady jim umožňují rychlejší doručení, efektivnější nákladové řízení i vyšší provozní odolnost.
Prioritou se stává městská logistika
Zákazníci očekávají doručení ve stejný či následující den, v případě potravin dokonce v řádech hodin, což významně ovlivňuje výběr lokalit pro sklady a distribuční centra. Roste proto zájem o moderní logistické prostory v blízkosti hustě obydlených městských oblastí. „Rychlé doručení je dnes standardem – a proto je lokalita ještě důležitější než dříve. Městská logistika, navržená pro maximální efektivitu, se stává nepostradatelnou součástí dodavatelských strategií napříč Evropou,“ dodává van der Pluijm-Kok. Její slova potvrzuje také Martin Baláž, SVP a head of asset management pro střední Evropu: „Na českém trhu si dlouhodobě držíme vysokou míru obsazenosti, přičemž nejvyšší obsazenost a poptávku máme v parcích v bezprostředním okolí metropole. Například v Rudné jsme obsazeni z 99 % a v Chrášťanech máme aktuálně k dispozici jednu moderní budovu o rozloze 5,5 tisíc metrů čtverečních.“.
Spolu s poptávkou po moderních logistických parcích roste ze strany e-commerce obchodníků a 3PL společností také zájem o automatizaci. „Vysoká očekávání zákazníků, tržní prostředí a všeobecný nedostatek prostor v prémiových lokalitách nutí všechny aktéry daleko efektivněji a chytřeji pracovat s každým metrem čtverečním, který máme k dispozici. Prostřednictvím platformy Essentials podporujeme naše zákazníky v maximálním využívání nejmodernějších řešení regálových systémů, skladové techniky a implementaci automatizačních řešení, která významnou mírou přispívají k efektivnějšímu provozu – časově, nákladově i prostorově. Automatizace prokazatelně pomáhá zvyšovat produktivitu, velmi výrazně například přispívá ke snižování doby potřebné k vychystání objednávek,“ vysvětluje Martin Baláž. V řadě zemí se v rámci optimalizace prostoru a efektivity přistupuje také k vícepatrovým skladům a distribučním centrům. Jiné trhy, mezi něž patří například i Česká republika, mají přísnější regulace ohledně výšky průmyslové výstavy, které tento způsob využití prostoru výrazně omezují.