Osobně jednáte se zástupci firem, kteří hledají haly v České republice. Jaká je aktuálně v době koronavirové situace z hlediska poptávek po průmyslových nemovitostech?

Průmyslový a logistický development je pravděpodobně jedno z mála odvětví, na které měla koronavirové krizi pozitivní vliv. Rádi říkáme, že rosteme spolu s našimi klienty a proto tak, jak roste třeba sektor e-commerce, stoupá i poptávka po skladových prostorech. To není nový trend, spotřeba se online přesouvá již několik let, ekonomická omezení ho ale razantně urychlila. A stejně tak urychlila i deglobalizaci, kdy se firmy vrací k původnímu modelu a výrobu chtějí realizovat co nejblíže spotřebě. Také nadnárodní výrobci pozorují, že není udržitelné být závislí jen na Číně a přesouvají část produkce i skladování zpět do Evropy. A k tomu opět potřebují průmyslové haly.

V současnosti se tedy daří především segmentu e-commerce. Projevilo se to i v oblasti poptávek? O jaké typy skladů a v jakých lokalitách je zájem?

CTP standardně roste řádově ze 70 % na současných zákaznících, kteří hledají buď větší prostory v současných lokalitách, nebo rozšiřují své provozy do nových lokalit nejen v ČR, ale i v ostatních zemích, kde působíme. Nedávno jsme takto uzavřeli novou smlouvu se světovým logistickým gigantem Hellmann, který si k 20 tisícům m2 v CTParku Bor pronajal dalších 12 tisíc m2. V CTParku Žatec zase stavíme 12 tisíc m2 skladovacích prostor pro společnost Nexen Tire. Ta má v Žatci svůj první evropský výrobní areál, ve kterém vyrábí pneumatiky třeba pro Škodu, Renault či Porsche. Aktuálně vnímáme zvýšený zájem právě po skladových prostorech. Poptávka je ale rozmanitá a přichází i z těžkého průmyslu, potravinářství či zdravotnictví.

Hybatelem české ekonomiky je oblast automotive. Jak si na tom aktuálně automotive stojí z hlediska poptávek po nových halách? Jistě máte srovnání s obdobím před koronakrizí. Změnilo se něco v tomto směru?

Aktivita ze strany automotive je s ohledem na situaci opatrnější, nicméně průmysl, na kterém stojí česká ekonomika, se nezastavil. Poptávku od automobilových výrobců nebo dodavatelů máme neustále. Například Hyundai Steel si od nás pronajala nově halu s 25 tisíci m2 v Ostravě, kde bude vyrábět kovové části karoserií pro továrnu Hyundai v Nošovicích. Právě Ostrava je se svým průmyslovým potenciálem pro segment mobility velmi zajímavá, do CTParku Ostrava se stěhuje třeba Škoda Vagonka a rozšiřuje zde své pole působnosti i náš dlouholetý partner, společnost Brembo.

Když se zájemci rozhodují, kde v rámci Evropy si pronajmou průmyslové prostory, v čem je pro ně lákavá ČR a naopak, kdy ČR zpravidla „boj“ o umístění haly prohrává?

V Česku je vzdělaná, přesto ve srovnání se západní Evropou stále ještě levná, pracovní síla. To nahrává zájmu nadnárodních výrobců, kteří potřebují kvalifikované lidi. Jako jsou například automobilky. Ve srovnání se zeměmi jako je Chorvatsko, Srbsko jsou zde sice personální náklady vyšší, zároveň je zde stabilnější prostředí, pokud jde o legislativu, daně. Výhodou proti některým státům na východě Evropy a na Balkáně je také stabilní členství ČR v EU. Navíc je Česká republika velmi strategickou lokalitou, odkud lze velmi efektivně zásobovat celou Evropu. Naopak například Slovensko má proti Česku u nadnárodních firem výhodu ve využívání eura.

Kdybyste měl zhodnotit dosavadní část letošního roku z vašeho pohledu, jak byste odpověděl?

Na jaře jsme samozřejmě měli obavy, jako všichni. Nikdo netušil, jak trh na novou situaci zareaguje. Především automotiv se zdál být velmi zasažený, což by se odrazilo i na našem byznyse. Prvotní nejistotu ale rychle kompenzoval růst poptávky od logistických řetězců a nyní vidíme i vracející se zájem od automotivu. Logistické a průmyslové nemovitosti tak na rozdíl od jiného komerčního developmentu prokázaly vysokou odolnost. To ostatně potvrzuje i zájem, který jsme zaznamenali v říjnu při vydání našich prvních zelených dluhopisů v hodnotě 650 milionů eur. Poptávka po nich dokonce násobně převýšila nabídku a dosáhla 2 miliard euro. Ve srovnání s jinými segmenty si vedeme skutečně dobře.

Jaký očekáváte, že bude z hlediska průmyslového developmentu rok 2021?

I v příštím roce bude růst poptávka od logistiky. Zájem o nákup zboží na eshopech roste v Česku o desítky procent a lze předpokládat, že tomu tak zůstane i do budoucna. Mnoho lidí si na nákupy online zvyklo a bude v nich pokračovat i v době, kdy se obchody otevřou. Také mnozí obchodníci, kteří dosud spoléhali na kamenné obchody, přesunuli alespoň část nabídky do virtuálního světa a začali pracovat na svých eshopech. V tomto směru určitě krize přinesla skokovou změnu v chování na straně nakupujících i prodávajících. Česko se nuceně digitalizovalo a to, co by jinak trvalo roky, jsme zvládli pod tlakem okolností za měsíce nebo dokonce týdny. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k tomu, že se v hektické době nezastavilo zásobování. A v tom budeme pokračovat i v příštím roce. Očekávám, že poptávka průmyslových výrobců, která letos mírně ochladla, se příští rok vrátí. My na ni určitě budeme připraveni.

 

Zdroj// Systémy Logistiky