I když e-commerce v Česku i ve světě zažívá kvůli všeobecnému zdražování a poklesu poptávky zákazníků letos slabší rok, online tržiště neboli marketplaces rostou. A to meziročně o šest procent rychleji než samotná e-commerce. Tento trend potvrzují i data společnosti Mailstep, která e-shopům pomáhá s fulfillmentem – tedy s veškerými službami týkajícími se balení zboží nebo logistiky.
„Vidíme, že online tržiště jsou pro e-shopy čím dál důležitější. A díky platformě BaseLinker můžeme nyní našim zákazníkům nově pomoci s logistikou až pro 75 nových online tržišť po celé Evropě. Mohou tak snáze expandovat, a veškerý proces přes přepravu až po případné vracení zboží za ně vyřešíme i za hranicemi České republiky,“ vysvětluje Libor Hudeček, CEO společnosti Mailstep.
Podle Radka Kloudy, CEO společnosti BaseLinker pro Česko a Slovensko, se bariéry vstupu a podmínky pro zalistování na marketplaces obecně zmírňují. E-shopy se proto častěji rozhodují prodávat mimo Českou republiku. Klienti objevují hlavně západní Evropu a Ameriku, dále pak region střední a východní Evropy, mimo jiné i díky schopnosti doručovat zboží klidně už následující den a lepší dostupnosti fulfillmentových služeb, které nabízí třeba právě Mailstep.
„Dnes jsou navíc velmi rychlé, jednoduché a levné způsoby, jak e-shopy napojit na marketplaces, a navíc jim vyřešit kompletní zalistování a překlady produktů, objednávky, sklady, fakturaci nebo outsourcovat celou logistiku. Propojení BaseLinkeru s Mailstepem proto vnímám jako obrovskou přidanou hodnotu pro naše expandující klienty,“ dodává Radek Klouda.
Oblast fulfillmentu získává vzhledem k dlouhodobému boomu e-commerce na důležitosti a nic na tom nemění ani současné ochlazení trhu. Menším internetovým prodejcům pomůže fulfillment vyřešit veškeré logistické služby a samotný majitel nebo provozovatel e-shopu se může soustředit na ostatní aktivity související s podnikáním.
„Velký rozmach e-commerce nastavil i novou laťku spotřebitelských očekávání, kdy už jsme zvyklí na dodání do druhého dne. Záruka rychlé přepravy velkých hráčů vytvořila precedens pro zbytek odvětví, ale zdaleka ne každý s nimi může udržet krok. Mnoho menších obchodníků tak přirozeně hledá způsoby, jak odbourat časově náročné úkony, jako je logistika,“ říká Lukáš Hudeček.
Čím dál více e-shopů, a to i těch nejmenších, proto využívá služeb fulfillmentu, jehož vliv na samotný byznys kolem e-commerce rok od roku roste. To dokládá i úspěch Mailstepu, který očekává, že loňské půlmiliardové tržby letos zvýší o desítky procent.